loading...

اخبار فردا

بروزترین وبلاگ خبری

بازدید : 282
پنجشنبه 14 اسفند 1398 زمان : 1:07

درس شیمی، برای بعضی از افراد یک درس بسیار شیرین است که به راحتی می‌توان از پس آن بر آمد اما برای خیلی‌های دیگر این موضوع چنین نیست و نه تنها کسل کننده است، بلکه به یکی از مشکلات مهم درسی آنان برای یادگیری تبدیل شده است.

ممکن است تعجب کنید اما بیایید صادق باشیم، شیمی‌آن قدرها هم پیچیده نیست. هر کاری، راه و روش خاص خودش را دارد و شاید مشکل اصلی شما این است که روش درست مطالعه این درس را نمی‌دانید. با استفاده از یک روش یادگیری اصولی، شیمی‌برای تان بسیار آسان تر خواهد شد و همچنین نمرات بهتری در آن کسب خواهید کرد. مطلب زیر به شما کمک می‌کند روش مطالعه شیمی‌را یاد بگیرید و دید بهتری نسبت به آن پیدا کنید.

چطور شیمی بخوانیم؟

اول از همه باید بدانید که تنها نیستید، حتی بهترین دانش آموزان هم در بخی از مواقع با این درس به مشکل می‌خورند؛ پس دلسرد نشوید و به تلاش کردن ادامه دهید. در ادامه به بررسی ۵ نکته که باعث می‌شود مطالب این درس ملکه ذهن تان شود اشاره خواهیم کرد.


۱) یادگیری شیمی‌زمان بر است.

همان طور که برای پیشرفت در یک رشته ورزشی یا یادگیری زبان انگلیسی باید وقت بگذارید، برای تمرین کردن درس شیمی‌نیز باید وقت کافی را در نظر بگیرید. انتظار نداشته باشید که فورا همه چیز را درک کنید؛ بهترین دانش آموزان نیز قبل از اینکه واقعا همه چیز را بفهمند، اول باید بر مطالب درسی مسلط شوند. حتما برای مرور منظم مطالب درسی و حل مسائل کتاب‌های کمک درسی، زمان کافی را در نظر بگیرید.

۲) آزمایشگاه را جدی بگیرید.

آزمایش‌ها به این منظور طراحی شده اند که در یادگیری و هچنین توجه به مفاهیم بسیار مهم و پدیده‌های شیمیایی به شما کمک لازم را بکنند. شم باید قادر باشید مفاهیم اصلی هر بخش را قبل از امتحان بعدی تان، به درستی استفاده کنید. یک راه خوب برای آن که مطمئن شوید مفاهیم را به خوبی یاد گرفته اید و به صرف آن را فقط حفظ نمی‌کنید، آن است که ببینید می‌توانید توضیح بدهید هر مرحله از راه حل را به چه دلیل انجام می‌دهید؟ همچنین تمام مسائل ارائه شده در آن بخش و سوال‌های گزارش کار بخش آزمایشگاه را حل کنید.

۳) تا می‌توانید سوال بپرسید.

پژوهشگران، دانشمندان و حتی دانشجو‌ها همیشه سوال‌های زیادی می‌پرسند و در اکثر اوقات، سوال شان را با چرا شروع می‌کنند. اساتید خوشحال می‌شوند که شاگردان آن‌ها سوالات خود را مطرح می‌کنند، چون پرسیدن سوال نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها مطالب درسی را به خوبی گوش می‌دهند، بلکه واقعا در مورد آن‌ها فکر می‌کنند.
درباره مباحثی که در کلاس مطرح شده است، از خودتان سوالاتی را بپرسید. اگر مطالب را به تنهایی مطالعه می‌کنید، سوالات تان را یادداشت کنید. اگر بتوانید خودتان به سوالات پاسخ بدهید. عالی است! اما اگر به مشکل برخوردید، آن‌ها را در کلاس یا در هنگام مطالعه گروهی با دوستان تان مطرح کنید. با این کار، سوالات تان را فراموش نخواهید کرد و مطمئن خواهید شد که درک کامل تری از همه مسائل دارید.

۴) مواقعی که خواب تان می‌آید شیمی‌نخوانید!

احتمالا شما نیز مانند اکثر افراد، تمایل دارید تا کارهایی که دشوار تر هستند را به تاخیر بیندازید و کارهای آسان تر را زودتر انجام دهید؛ به همین دلیل ممکن است مطالعه شیمی‌را به پایان روز موکول کنید؛ یعنی زمانی که به شدت خسته و کوفته هستید و نمی‌توانید به درستی فکر کنید. یادتان باشد که اگر هرگز تمرین نکنید، هرگز شیمی‌برای تان آسان تر نخواهد شد!

۵) از جلسات رفع اشکال استفاده کنید.

جلسات رفع اشکال فقط برای حل مجموعه سوالاتی که دبیر یا استاد در اختیارتان قرار می‌دهند، نیست. شما می‌توانید هر سوالی که درباره شیمی‌دارید، در این جلسات مطرح کنید. پس حتما تلاش کنید در این کلاس‌ها شرکت کنید و همچنین مطمئن شوید که این کلاس‌ها برای تان مفید خواهد بود.

در حنیم مطالعه یا کار کردن بر روی مسئله‌ها، سوال‌های تان را یادداشت کنید. اگر نمی‌توانید یکی از مراحل راه حل را توضیح بدهید، آن را یادداشت کنید و در جلسات رفع اشکال، آن‌ها را مطرح کنید. با انجام این کارها، می‌توانید از این کلاس‌ها بهره بیشتری ببرید.


منبع: Chemistry.Sranford.Edu
مترجم: شروین محمدی‌مقدم

۱۰ شهری که قصد دارند تردد خودروها را ممنوع کنند
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 2
  • باردید دیروز : 22
  • بازدید کننده دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 511
  • بازدید کلی : 4316
  • کدهای اختصاصی